İz Bırakmış Edebiyat Uyarlamaları

Susuz Yaz

1963, Metin Erksan, Necati Cumalı

Necati Cumalı’nın İzmir’de avukatlık yaptığı yıllarda tanıklık ettiği olaylardan esinlenerek yazdığı öykülerden biridir. Öyküde anlatılan iki kardeş arasındaki toprak ve kadın paylaşımı gibi çok kadim bir meseleyi Metin Erksan müthiş bir şekilde canlandırır. Ancak bu gerçekçilik filmin Türkiye’de sansüre takılmasına neden olur. Yapımcısının kaçak yollarla Berlin film festivaline sokması ve 1964 yılında Altın Ayı ödülünü alarak Türk sinemasının yurtdışındaki ilk büyük başarısına imza atmasıyla filme itibarı iade edilir. Ancak filmin negatifleri yurda gelmez ve aralarına erotik sahneler eklenerek Avrupa’da gösterime bozulmuş bir şekilde girer. Türk sinemasının ilk uluslararası başarıya sahip filminin sonu hazindir. Daha fazlası için >> https://muratgulsoy.wordpress.com/2012/12/17/kotu-yola-dusen-film-susuz-yaz/

  

Vesikalı Yarim

1968, Ömer Lütfi Akad, Sait Faik (Menekşeli Vadi)

“Ustası olmayan usta” yönetmen Lütfi Akad tarafından Türk edebiyatının kurucu figürlerinden biri olan Sait Faik’in kısa bir öyküsünden uyarlanmıştır. Bir aşk yüzünden ailesini terk eden bir adamın hikayesidir anlatılan. Bir yanıyla bir aşk hikayesidir ama öte yandan bir düşüş anlatılır. Türk sinemasının jön ve aşk filmi kalıplarını kıran bu film Türkan Şoray’ın kariyerinde de bir dönüm noktasıdır.  Daha fazlası için >> https://muratgulsoy.wordpress.com/2012/03/02/yikici-bir-ask-hikayesi-vesikali-yarim/

 

Hababam Sınıfı

1974, Ertem Eğilmez, Rıfat Ilgaz

Eğitim sisteminin çarpıklıklarını kara mizah yoluyla anlatan roman Ertem Eğilmez’in yönetmenliğinde etkilerini halen sürdüren bir filme dönüşmüştür. Öğrencilerin akıl durduran yaramazlıkları ile mücadele eden idealist ve sert Mahmut Hoca’nın yaratıcı cezaları arasında akıp giden hikaye Türk toplumunun çocuk kalmış naif yanlarının otorite ile ilişkisini gözler önüne serer.

 

Hakkari’de Bir Mevsim

1982, Erden Kıral, Ferit Edgü (O)

Güneydoğu Anadolu’nun dilsizliği, merkezden kopukluğu, Türk aydınının bir sürgün olarak gittiği bu coğrafyada yaşadığı şok romanda şiirsel bir şekilde resmedilir. Yönetmen de romanın bu meselesini büyük bir başarıyla beyazperdeye taşır. Daha fazlası için >> https://muratgulsoy.wordpress.com/2011/04/15/dagdaki-kara-denizi-cizmek-hakkaride-bir-mevsim/

 

Anayurt Oteli – Yusuf Atılgan

1986, Ömer Kavur, Yusuf Atılgan

Bireyin psikolojik ve sosyolojik sıkışmışlığını unutulmaz bir antikahraman üzerinden anlatır. Hikaye bireyin öznelliğini aşarak toplumsal tarihsel bir alegoriye dönüşür. Roman da film de birer başyapıttır. Daha fazlası için >> https://muratgulsoy.wordpress.com/2011/02/04/anayurt-oteli/

 

Yer Demir Gök Bakır

1987, Zülfü Livaneli, Yaşar Kemal

Korku, yoksulluk, cinsellik, hayatta kalma mücadelesi ve inanç gibi temel insanlık durumlarının anlatıldığı yapıt Yaşar Kemal’in romancılığı ve Zülfü Livaneli’nin besteciliği ve yönetmenliğinin bir araya gelmesinden oluşan bir başyapıttır. Ne yazık ki bu filmin DVD’si bulunmuyor…

 

Uçurtmayı Vurmasınlar

1989, Tunç Başaran, Feride Çiçekoğlu

80 sonrası hapishane ortamını anlatan filmde annesi ile kalmak zorunda olduğu için dört duvar arasında büyüyen Barış’ın hikayesi unutulmaz bir şekilde hafızalara kazınmıştır. Daha fazlası için >> https://muratgulsoy.wordpress.com/2011/01/23/edebiyat-uyarlamalari-feride-cicekoglunda-ucurtmayi-vurmasinlar/

 

Karartma Geceleri

1990, Yusuf Kurçenli, Rıfat Ilgaz

1940larda tek parti döneminin solcu aydınlar üzerindeki baskılarını anlatan roman bir dönemi kayıt altına alır. Çok başarılı bir şekilde sinemaya uyarlanan roman aynı zamanda II. Dünya Savaşı’nın etkilerini de ele alır. Daha fazlası için >> https://muratgulsoy.wordpress.com/2011/07/26/karartma-gecelerinin-bittigini-umarak/

 

Ağır Roman

1996, Mustafa Altıoklar, Metin Kaçan

Filmi de en az romanı kadar kültleşmiş bu eser sinema ile edebiyatın evliliğinin çok güzel bir çocuğu. Daha fazlası için >> https://muratgulsoy.wordpress.com/2012/04/12/eski-koye-yeni-racon-agir-roman/

 

Bizim Büyük Çaresizliğimiz

2011, Seyfi Teoman, Barış Bıçakçı

Son dönem edebiyatımızın özgün yazarlarından Barış Bıçakçı’nın günümüz kentli aydın yaşantısının dile dökülemeyen inceliklerini ele aldığı romanını genç yaşta kaybettiğimiz Seyfi Teoman uyarladı. Romanın atmosferini ve ruhunu son derece ustalıkla beyaz perdeye taşımıştı.  Daha fazlası için >>  https://muratgulsoy.wordpress.com/2011/07/13/kliselerin-disinda-bizim-buyuk-caresizligimiz/

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s